Oddělení muzikologie ÚDU AV ČR, v. v. i., zve na přednášky pořádané v cyklu
Dialogo della musica
Ve starých traktátech se o hudbě často pojednává formou dialogu. Tím jsme se inspirovali i v našem přednáškovém cyklu, který chce otevírat dialog a diskusi o hudebních tématech ať již mezi přednášejícím a publikem, tak mezi různými obory či sférami zabývajícími se hudbou. Podzimní série obnoveného cyklu přinese témata vycházející z aktuálně řešených muzikologických projektů i ze světa hudební praxe, vždy však v širším smyslu související s hudbou českých zemí.
Přednášky se konají vždy v úterý v 17 hodin v Muzikologické knihovně ÚDU AV ČR, Puškinovo nám. 9, Praha 6.
24. 10.
Ivana Rentsch, Hamburg
Angelo Neumann a „modelové představení“ Prstenu Nibelungova: Prameny k „Divadlu Richarda Wagnera“ v Praze
V únoru 1881 převedl zadlužený Richard Wagner na pět let výhradní práva na uvedení Prstenu Nibelungova pro Evropu a USA na Angelo Neumanna. Neumannovo „Divadlo Richarda Wagnera“ s ním slavilo v sezóně 1882/83 jeden úspěch za druhým a svými „vzorovými představeními“ poskytovalo celé Evropě přesně ten model, v který Wagner doufal a který bude v přednášce přiblížen na základě studia pražských archivů.
Ivana Rentsch je od roku 2013 profesorkou hudební vědy na Univerzitě v Hamburku. Ve svém bádání se zaměřuje na hudbu a na hudební divadlo od 17. do 20. století. Je vedoucí několika výzkumných projektů Deutsche Forschungsgemeinschaft, koeditorkou časopisů Musiktheorie a Wagnerspectrum, členkou ediční rady Souborného vydání díla Bohuslava Martinů a členkou vědecké rady Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz v Berlíně.
7. 11.
Václav Luks, Praha
Cesta českých skladatelů 18. století na světová koncertní pódia
Jména Jan Dismas Zelenka nebo Josef Mysliveček již dlouho nejsou jen slovníkovými pojmy, jejich hudba je zaznamenána na četných nahrávkách a živě provozována doma i v zahraničí. Je však umění těchto skladatelů v mezinárodním kontextu skutečně doceněno? Snaha uvádět jejich hudbu na světových koncertních pódiích představuje rozsáhlou problematiku sahající od problému dostupnosti kvalitních notových edic až po klíčovou otázku přesvědčivého zprostředkování hudební řeči těchto tvůrců, která se často odchyluje od zažitých představ o hudbě 18. století.
Václav Luks studoval na Konzervatoři v Plzni, na Akademii múzických umění v Praze a vzdělání završil specializovaným studiem staré hudby na švýcarské Schole Cantorum Basiliensis. V roce 2005 založil soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a stále častěji působí také jako hostující dirigent dalších renomovaných orchestrů. Jeho aktivity sehrály významnou roli v uvádění hudby českých skladatelů Jana Dismase Zelenky a Josefa Myslivečka v širokém mezinárodním měřítku a v posilování česko-německých kulturních vztahů skrze znovuobjevování společných hudebních tradic obou zemí.
21. 11.
Luisa del Rosario Aguilar Ruz, Mexico City
Música austriaca. Joseph Rudolph Sawerthal in Mexico, 1865–1866
This presentation offers a panorama of Joseph Rudolph Sawerthal’s (Josef Rudolf Zavrtal) presence and impact on the Mexican musical and social environment since his first concert in Puebla, an important town near Mexico City, on January 24th, 1865. As the Musica austriaca’s director Sawerthal participated in a considerable variety of public events that had a good impact on the image that Mexicans had of their emperor, Maximilian I. The most important Mexican musicians of the time highly considered Sawerthal and welcomed him into the Sociedad Filarmónica Mexicana as “Professor” in 1866. Sawerthal’s presence in Mexico, despite the sad ending of the Mexican Empire, left a significant musical heritage, recognizable even today.
Luisa del Rosario Aguilar Ruz is a pianist, historian, and Doctor of Music from the National Autonomous University of Mexico (UNAM). Her research has focused on the development of the Mexican musical printing press during the nineteenth century. She has collaborated on the organization of the music prints of the Reserved Collections of the Central Library and of the Cuicamatini Library of the Faculty of Music of the UNAM. She is currently a faculty member at the Music Department of the UNAM, and Head of the postgraduate department at the National Conservatory of Music.
Foto: Petra Hajská
pdf Program