Milada Jonášová a Tomislav Volek
Sborník obsahuje referáty přednesené v průběhu 5. mezinárodní muzikologické konference o italských operách v Čechách v 18. století v Centru barokní kultury v Českém Krumlově. Obsáhlá vstupní studie Wolfganga Hochsteina (Hochschule für Musik und Theater Hamburg) pojednává Hasseho zhudebnění Metastasiova libreta Il Demofoonte na základě jejího provedení v dvorním divadle v Drážďanech (1748). Metastasiovým libretem byla inspirována nejen řada operních skladatelů, ale i teoretiků, estetiků a spisovatelů. Pozornost mnoha z nich zaujal zvláště text jedné árie domnělého syna krále Demofóna Timanta „Misero pargoletto“. Zhudebněními této árie nebo celého libreta různými skladateli se obírají Lucio Tufano (Università Palermo), Álvaro Torrente a Ana Llorens (Universidad Madrid), Raffaele Mellace (Università Genova), Steffen Voss (Bayerische Staatsbibliothek München) a Roland Dieter Schmidt-Hensel (Staatsbibliothek Berlin). Manfred Hermann Schmid (Universität Tübingen) volí širší problematiku: způsoby zhudebnění božských věšteb (tzv. „orákula“) od Demofoonta po Mozartova Idomenea. Sedm Mozartových árií, které Mozart zkomponoval na texty Metastasiova libreta Il Demofoonte, pojednává Milada Jonášová. Unikátní skladatelský přístup Niccola Jommelliho, který toto libreto zhudebnil dokonce ve čtyřech verzích, je tématem příspěvku Tarcisia Balba (Istituto di Studi Vecchi-Tonelli Modena). Také vyspělá italská operní společnost, působící v pražském divadle V Kotcích, uvedla v roce 1771 svého původního Demofoonta, a to ve zhudebnění Jana Evangelisty Koželuha, což je tématem příspěvku Kamily Hálové (Italská ambasáda v Praze). Tomislav Volek hledá příčiny neobvyklé historické skutečnosti, že pro pražskou italskou operní společnost Johann Adolf Hasse žádné dílo nezkomponoval, a přesto se v českých archivech dochovalo množství jeho árií. Významným obohacením svazku je zařazení rozsáhlého katalogu libret a hudebních pramenů ke všem dosud známým operním zhudebněním Metastasiova libreta Il Demofoonte v 18. století, který vypracovala Ana Llorens, Gorka Rubiales a Nicola Usula a který je jedním z výstupů ERC projektu „DIDONE. The Sources of Absolute Music: Mapping Emotions in Eighteenth-Century Italian Opera“, vedeného Álvarem Torrentem na univerzitě v Madridu. Na závěr publikace je připojena fotodokumentace jak z konference, tak z inscenace Hasseho opery Il Demofoonte, kterou v rámci Festivalu barokních umění se svým souborem Hof-Musici nastudoval Ondřej Macek.
L’opera italiana nei territori boemi durante il Settecento V. Praha: Academia, 2020, 344 s.
ISBN: 978-80-200-3152-5
Knihu je možné zakoupit v knihkupectví Academia.