Oddělení muzikologie
tel: +420 220 303 937
e-mail: vondracek@udu.cas.cz
Vědecký pracovník Oddělení muzikologie se zaměřením na výzkum operety.
David Vondráček studoval mimo jiné hudební vědu (Dr. phil. 2021) a evropskou etnologii (B.A. 2020) na Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) v Mnichově a na Univerzitě Karlově v Praze. Jeho disertační práce o hudbě Jaroslava Ježka, dokončená v roce 2018 pod vedením prof. Hartmuta Schicka, byla vydána 2021 v knižní podobě nakladatelstvím Allitera v Mnichově. Na LMU Vondráček též vyučoval širokou škálu hudebně-historických předmětů. Dále pracoval v audioarchivu Bavorského rozhlasu (BR) a pro nakladatelství De Gruyter (mj. na Deutsches Theaterlexikon online). Od roku 2020 působí na Ústavu dějin umění AV ČR, kde získal podporu PPLZ (Mzdová podpora perspektivních lidských zdrojů) pro výzkum dějin české operety (2023–2025). Vondráček je spoluautorem knihy A History of Music in the Czech Lands, editovanou Martinem Nedbalem, Kelly St Pierre a Hanou Vlhovou-Wörner (Cambridge University Press, předpokládaná publikce 2025).
Jeho výzkumné zájmy zahrnují českou hudbu od druhé poloviny 19. století; modernistické tendence ve východní a jihovýchodní Evropě; hudbu v multietnické společnosti, nacionalismus, kulturní transfer; hudební divadlo, včetně melodramu a operety; populární hudbu a jazz; vídeňské klasiky a Schuberta; historii klavírní hudby; solitérní osobnosti v dějinách hudby (jako jsou Emánuel Moór nebo Mikalojus Konstantinas Čiurlionis); a hudební fyziologii.
David Vondráček, Jazz as Sound for the Stage: The Liberated Theater and its Progeny, in: Martin Nedbal – Kelly St Pierre – Hana Vlhová-Wörner (ed.), A History of Music in the Czech Lands, Cambridge: University Press [expected publication date 2025].
David Vondráček‚ ‚Sedlák Jakub‘ Oskara Nedbala a otázka lidové opery, in: Kateřina Piorecká et al. (ed.): Gesto a skutečnost. Umění v meziválečném Československu 1. Obyčejný život, Praha: Academia 2024, s. 111–120.
David Vondráček, Jaroslav Ježek zwischen Avantgarde und Jazz (Münchner Veröffentlichungen zur Musikgeschichte, 81), München: Allitera 2021.
David Vondráček (ed.), The East, the West, and the In-Between in Music (Münchner Veröffentlichungen zur Musikgeschichte, Sonderband 2), München: Allitera 2021.
David Vondráček, Der tschechische Blick auf Johann Stamitz, in: Sarah-Denise Fabian et al. (ed.), Johann Stamitz und die europäische Musikermigration im 18. Jahrhundert (Schriften zur Südwestdeutschen Hofmusik, 4), Heidelberg: University Press 2021, s. 45–69.
David Vondráček, Musik und Lebenswelt bei Gideon Klein. Mit einigen Anmerkungen zu seinen Chorsätzen, in: Albrecht Dümling (ed.), Torso eines Lebens. Der Komponist und Pianist Gideon Klein (1919–1945) (Verdrängte Musik, 23), Neumünster: von Bockel 2020, s. 59–77.
David Vondráček, Aus Böhmen und Mähren in die Welt. Musik(theater), Mobilität und Migration in der Moderne, in: Burcu Dogramaci – Berenika Szymanski-Düll – Wolfgang Rathert (ed.), Leave, Left, Left. Migrationsphänomene in den Künsten, Berlin: Neofelis 2020, s. 43–62.
David Vondráček, Die Kafka Band & Co.: Zur popkulturellen Aneignung Kafkas, in: Steffen Höhne – Alice Stašková (ed.), Franz Kafka und die Musik (Intellektuelles Prag im 19. und 20. Jahrhundert, 12), Köln: Böhlau 2018, s. 245–259.
Studie české operety cca. mezi lety 1900–1938 (PPLZ)
Hudba mezi politickým tlakem a autonomií (Strategie AV21 Anatomie evropské společnosti)