Oddělení uměleckohistorické topografie
tel: +420 604 488 481
e-mail: tvales@udu.cas.cz
Vědecký pracovník Oddělení uměleckohistorické topografie, pracoviště v Brně.
Tomáš Valeš studoval dějiny umění na FF MU (Ph.D. 2013). Od roku 2008 pracuje v Ústavu dějin umění Akademie věd, v.v.vi., v oddělení umělecko-historické topografie, se zaměřením na umění raného novověku, zejména malířství, kresbu a grafiku 17. a 18. století, znalectví, raně novověký mecenát a umělecké akademie. V letech 2013–2017 působil jako externí vyučující v Semináři dějin umění FF MU v Brně, kde od roku 2017 působí jako odborný asistent a vede diplomové a disertační práce. Od roku 2020 je předsedou redakční rady edice Maturandum, vycházející v rámci Centra pro studium raného novověku při SDU FF MU v Brně. V létě 2023 působil jako visiting research fellow v Center for Advanced Studies in the Visual Arts při National Gallery of Art ve Washingtonu, D.C.
Tomáš Valeš, Maulbertsch und seine ersten Werke für die Wiener Akademie, in: Stella Rollig – Georg Lechner (eds.), Franz Anton Maulbertsch. 300 Jahre exzentrischer Barock, kat. výst., Wien 2024, s. 41–49.
Tomáš Valeš – Jan Galeta – Christian Drobe, Pozoruhodný příběh Břetislava Bartoše, Roudnice nad Labem 2024.
Tomáš Valeš, Franz Anton Maulbertsch, Jakob Matthias Schmutzer and the Allegory on the Edict of Toleration, 1785, Print Quarterly 39, 2022, s. 264-274.
Tomáš Valeš, Between Original and Reproduction: Jakob Matthias Schmutzer (1733–1811) as Reproductive Engraver, in: Ilaria Miarelli Mariani et al. (eds.), La storia dell’arte illustrata e la stampa di traduzione tra XVIII e XIX secolo, Roma 2022, s. 61–66.
Tomáš Valeš, Between Guild and Academy. Collections of Central European Painters as a Source of Artistic Progress or a Steady Livelihood?, in: Ana Diéguez – Ángel Rodríguez Rebollo (eds.), The Pictor Doctus, Between Knowledge and Workshop: Artists, Collections and Friendship in Europe, 1500-1900, Turnhout 2021, s. 159–180.
Tomáš Valeš, The Drawing Work of Johann Christoph Handke (1694–1774): New Observations, New Attributions, Umění LXX, 2022, s. 193-207.
Tomáš Valeš – Martin Deutsch, Jan Jiří Heinsch. Pražský Apelles ve službách Tovaryšstva Ježíšova, Roudnice nad Labem 2021.
Zuzana Macurová – Tomáš Valeš (eds.), Od objevu k interpretaci. Znalectví, sběratelství a ikonografie umění raného novověku, Brno 2019.
Tomáš Valeš, TracesLeft by Peter Brandl in Moravia. Notes on the Links between Painting in Bohemia and Moravia, in: Andrea Steckerová (ed.), Petr Brandl 1668–1735. Studies, Prague 2018, s. 89–101.
Tomáš Valeš – Michal Konečný – Lenka Kalábová – Petr Tomášek, Obrazy. Mistrovská díla ze sbírek Národního památkového ústavu, Kroměříž 2018.
Tomáš Valeš – Pavel Suchánek, Der Bildhauer Andreas Schweigl und die Sakralkunst in Mähren zur Zeit der josephinischen Reformen, Umění / Art LXIII, 2015, s. 156–181.
Tomáš Valeš, Stylová východiska tvroby Josefa Sterna a brněnské malířství okolo 18. století, in: Michaela Šeferisová Loudová (ed.), Josef Stern 1716–1775, Olomouc 2015, s. 13–23.
Tomáš Valeš, Příběhy slávy a zapomnění. Znojemští umělci, jejich díla a osudy na sklonku baroka, Brno 2014.
Tomáš Valeš, Michael Angelo Unterberger und seine Nachfolger im Dienst des böhmischen und mährischen Adels, Österreichische Zeitschrift für Kunst- und Denkmalpflege LXVII, 2013, s. 174–183.
Tomáš Valeš, Znojmo and Its Surroundings: Local Center, Periphery, or Something Completely Different?, in: Ondřej Jakubec (ed.), Central European and American Perspectives on Visual Arts in early Modern Europe, Brno 2013, s. 130–147.
Tomáš Valeš, „…in ducaliacceleberrima Ecclesia Lucensi...“ Salzburger Künstler im Dienst des Prämonstratenser Stifts in Louka/Klosterbruckbei Znaim, Barockberichte 59/60, 2012, s.717–730.
Tomáš Valeš – Michal Konečný, Umělci a dvorní umělečtí řemeslníci ve valtických matrikách, Opuscula Historiae Artium 11, 2011, s. 42–65.
Tomáš Valeš, Josef Winterhalder d. J. (1743–1807), Maulbertschs bester Schüler in Fresko, in: Lubomír Slavíček (ed.), Josef Winterhalder d. J. (1743 Vöhrenbach– 1807 Znojmo). Maulbertschs bester Schüler, Langenargen – Brno 2009, s. 27–143.
Umělecké památky Moravy a Slezska 4, člen řešitelského týmu
Ekokritické dějiny umění ve střední Evropě
Příprava monografie o umělecké akademii ve Vídni ve 2. pol. 18. století (pracovní název – How to forge a new art? Artists, Academies, and Enlightenment in the late 18th century Vienna)