Department of Early Modern Art
phone: +420 221 183 557
e-mail: konecny@udu.cas.cz
Resercher of the Department of Early Modern Art
On the Construction and Sources of Erwin Panofsky’s Iconology / O konstrukci a zdrojích Panofského ikonologie, Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historická 1 / Z pomocných věd historických, Praha 2021, s. 13–16
The article demonstrates the formative impact of Carl Borinski (1908) and Karl Mannheim (1921) on Panofsky’s both conception and wording of his method of interpretation of works of visual arts as developed in his epoch making Studies in Iconology (1939). Tato studie poukazuje na formativní vliv, který měly práce literárního historika Carla Borinskiho (1908) a sociologa Karla Mannheimu (1921) na Panofského epochální Studies in Iconology (1939).
Panofsky, Erwin – Borinski, Carl – Mannheim, Karl – iconology / ikonologie
Andrea Alciato in Telč, Český Krumlov and Kratochvíle: A Handful of Rectifications / Andrea Alciato v Telči, Českém Krumlově a Kratochvíli: Hrst upřesnění, Bulletin National Gallery Prague, XXXIV, 2024, s. 35–41
Andrea Alciato – emblematic / emblematika – Poverty / chudoba – Telč – Český Krumlov – Kratochvíle
The Emblems of the Italian jurist Andrea Alciato (Augsburg 1531 and later editions) were used as the source of decorations in several Rosenberg chateaux in Southern Bohemia.
Emblémy italského právníka Andrei Alciata (Augsburg 1531 a další vydání) byly použity při výzdobě několika rožmberských zámků v jižních Čechách.
Lubomír Konečný, Leonardo da Vinci’s Battle of Anghiari Revisited, artibus & historiae 78, 2018, pp. 219–233.
Lubomír Konečný, The Eucharist, Atoms, and Seventeenth-Century Art, Umění / Art 58, 2015, pp. 350–354.
Lubomír Konečný, Raising on a Shield: The Afterlife of an Ancient Pathosformel in Seventeenth-Century Art and Politics, in: Welche Antike?: Konkurrierende Rezeptionen des Altertums im Barock, Ulrich Heinen et al. (ed.), Wiesbaden 2011, I, pp. 325–345.
Lubomír Konečný, The Emblem Theory and Practice of Bohuslav Balbín, S.J., in: In Nocte Consilium: Studies in Emblematics in Honor of Pedro F. Campa, John T. Cull – Peter M. Daly (edd.), Baden-Baden 2011, pp. 223–238.
Lubomír Konečný, Za horou najdeš údolí: Studie o ikonografii Útěku do Egypta v umění pozdního středověku a renesance, Prague 2005 (Opera minora historiae artium 1).
Lubomír Konečný, Augustine Käsenbrot of Olomouc, his Golden Bowl in Dresden, and the Renaissance Revival of “Poetic” Bacchus, artibus & historiae 48, 2003, pp. 185–197.
Lubomír Konečný – Jaromír Olšovský, The Seven Liberal Arts into Emblems, in Olomouc, 1597, in: Mundus Emblematicus: Studies on Neo-Latin Emblem Books, Karl Enenkel – Arnoud Visser (edd.), Turnhout, 2003 (Imago Figurata Studies X), pp. 235–266.
Lubomír Konečný, Mezi textem a obrazem: Miscellanea z historie emblematiky, Praha 2002 (Monographia Miscellanea, vol. 8).
Lubomír Konečný, Tiziano Vecellio, called Titian, Flaying of Marsyas, in: Kroměříž Picture Gallery: Catalogue of the Painting Collection in the Archbishop's Palace in Kroměříž, Milan Togner (ed.), Kroměříž, 1999, pp. 339–350, cat. No. 341.
Lubomír Konečný, Los Cinco Sentidos desde Aristóteles a Constantin Brancusi, in: Los Cinco Sentidos y el Arte (cat.), Madrid 1997, pp. 29–54.
Lubomír Konečný, Zeuxis in Prague: Some Thoughts on Hans von Aachen, in: Prag um 1600: Beiträge zur Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II., Freren 1988, pp. 147–155.
Lubomír Konečný, Rubensovo Umučení sv. Tomáše: Ikonografický komentář, Umění / Art 26, 1978, pp. 211–247.
LECTURE: Annibale Carracci, Pausias a Freud: “Pijící hoch v analýze”, Collegium historiae artium, Ústav dějin umění AVČR, 9. 6. 2021.